Audyt sklepu internetowego – dla kogo, po co i kiedy?

Audyt sklepu internetowego pozwala kontrolować efekty i wdrażać nowe trendy do biznesu. Działania tego typu opierają się na szczegółowej analizie funkcjonowania sklepu – m.in. od strony technicznej i marketingowej – która pozwala poznać wady i zalety serwisu. Na czym jeszcze polegają takie działania?

Czym jest audyt sklepu internetowego?

Przeprowadzenie audytu pozwala stwierdzić, czy strona jest wystarczająco widoczna, na jakim poziomie kształtuje się sprzedaż, w jaki sposób potencjalni klienci trafiają do witryny z ofertami, jak długo pozostają na stronie (na jakich etapach kończy się ich zainteresowanie ofertami – np. dokonanie zakupu lub jedynie dodanie produktów do koszyka). Takie szczegółowe dane dotyczące funkcjonowania sklepu pozwalają wdrożyć odpowiednie kroki zaradcze, gdy występują problemy z niskim poziomem sprzedaży. Audyt nierzadko też pomaga podążać za nowościami na rynku – jest to bardzo istotne w stale zmieniającym się świecie e-commerce. Warto pamiętać, że w prowadzeniu sklepu internetowego nic nie jest dane raz na zawsze – dobry sezon może się szybko zakończyć bez dbania o rozwój witryny.

Działania specjalistów podsumowane są w raporcie, w którym można zapoznać się ze specyfiką działania firmy kontrolującej funkcjonowanie sklepu. Opracowanie zawiera m.in.:

– zakres przeprowadzanych prac, obszar badania,
– wnioski (czyli wskazanie mocnych stron i tego, gdzie leży problem),
– proponowane rozwiązania, które usprawnią pracę sklepu internetowego.

Kiedy warto przeprowadzić audyt w sklepie internetowym?

Audyt sklepu internetowego najczęściej kojarzy się z chęcią poprawy wyników sprzedaży i powiększeniem zysku. Spadek zainteresowania stroną wcale nie musi być jednak jedyną okazją do tego, by zlecić wykonanie audytu specjalistom. Działania tego typu warto wdrożyć na każdym etapie prowadzenia swojego biznesu. Początkujący właściciele sklepów zwykle zgłaszają się do fachowców od e-commerce, by upewnić się, czy wszystko działa jak należy oraz by zasięgnąć porady. Oprócz intuicji przydają się wtedy konkretne wskazówki. Rozbudowa sklepu również nierzadko wymaga audytu. Wiele firm decyduje się na niego w celach zapobiegawczych – by zawsze podążać z duchem czasu oraz oczekiwaniami klientów.

Jakie rodzaje audytu sklepu internetowego można wyróżnić? Najważniejsze obszary badań

Audyt wyróżnia się tym, że przeprowadza się go wieloetapowo i dokładnie. Od preferencji klienta zależy jednak, na jakich obszarach najbardziej skupiają się specjaliści. Najczęściej sprawdza się funkcjonowanie sklepu internetowego na podstawie audytu technicznego, audytu SEO, audytu UX, audytu bezpieczeństwa i audytu konkurencji.

Czy audyt sklepu internetowego można przeprowadzić samodzielnie?

Na początek warto zaznaczyć, że zlecenie audytu firmie, która specjalizuje się w tego typu działaniach jest najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście można na własną rękę przeanalizować kilka kwestii dotyczących funkcjonowania sklepu online, jednak spojrzenie laika zdecydowanie nie jest tak dokładne, jak postrzeganie pewnych aspektów przez osoby, które niejeden sklep postawiły na nogi.

Redakcja drukprzelewu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *